Чому інклюзивність важлива у бізнесі та стає необхідністю нинішнього часу? Як іноземні та українські компанії забезпечують інклюзивність власних продуктів та послуг?
Спеціально для Forbes Ukraine ділиться своїми міркуваннями Олександр Ворона, президент Спілки громадських організацій людей з інвалідністю Києва та директор Центру інклюзивного дизайну.
Впровадження принципів інклюзивності дозволить компанії не тільки покращити імідж, а й залучити нових клієнтів та споживачів
Впровадження в бізнесі принципів, що враховують соціокультурне різноманіття та рівні можливості, стає передумовою успішного розвитку компаній, що прагнуть працювати на світових ринках. Так створюються можливості для виявлення та залучення талантів з-понад 1,3 млрд жителів планети, які живуть з тією чи іншою формою інвалідності. А це становить щонайменше 17% світового населення і формує найбільшу групу меншин у світі.
Інклюзивність – це створення умов для забезпечення рівного доступу до можливостей та ресурсів для людей, які в іншому випадку можуть бути виключені з життя суспільства.
Для українського бізнесу впровадження інклюзивності означає:
* можливість залучення талантів та працевлаштування понад 2,7 млн громадян країни, які живуть з тією чи іншою формою інвалідності;
* розроблення та впровадження на ринок доступних товарів чи послуг та охоплення нової клієнтської групи – людей з інвалідністю та членів їх родин;
* правильне позиціонування на ринку та підсилення власного іміджу;
* можливість впроваджувати інновації та покращувати якість послуг.
Європейська бізнес-конференція (EBC) демонструє, що впровадження інклюзивності створює нові можливості через креативні рішення та знаходження джерел для впровадження інновацій.
Перша друкарська машинка була винайдена для того, щоб допомогти незрячій жінці писати. Спеціальна програма, попередник електронної пошти, забезпечила спілкування пари, що була нечуючою. Аудіокниги спочатку створювалися для незрячих людей. Пульт дистанційного керування розроблявся для людей із порушенням опорно-рухового апарату. Голосові команди, сенсорні панелі, елементи меблів, сантехніка на фотоелементах, зручна для людей з ураженням кінцівок і порушенням опорно-рухового апарату, – приклади врахування принципів універсального дизайну та інклюзивності. Вони дали можливість створити продукти, що стали трендами світових ринків та приносять користь кожному користувачеві, а компанії-виробники збільшують свої прибутки.
Досягнення у забезпеченні інклюзивності презентували наступні світові гіганти.
Компанія Apple, окрім вже наявних елементів доступності, випустила нову службу спеціальних можливостей SignTime, яка буде доступна клієнтам Apple Store і Apple Support. Служба з’єднає людей із групами AppleCare і Retail Customer Care за допомогою мови жестів.
TikTok представив функцію, яка автоматизовано додає субтитри, не вимагаючи від користувачів самостійного введення тексту.
Компанія Procter & Gamble створила рекламні ролики з аудіоописом.
Більшість медіа-продуктів Netflix мають аудіоописовий текст.
Microsoft Teams під час відеодзвінків полегшує можливість читання по губах, розмиваючи фон, щоб уникнути впливу відволікаючих факторів.
Spotify змінив колір, форматування тексту та розмір своїх знаменитих зелених кнопок, щоб зробити інтерфейс користувача більш доступним.
В світі інклюзивність давно зайняла свою нішу серед ключових принципів ведення бізнесу. Ідеологія поваги до унікальності кожного стає частиною світогляду й сучасних українських компаній.
Наприклад, в рамках проєкту «ФінСкарга» спільно з Українською асоціацією Фінтех та інноваційними компаніями (UAFIC) фінансові установи в Україні розвивають та впроваджують фінансову інклюзію для людей з інвалідністю.
Наразі гостро стоять проблеми облаштування відділень фінансових установ, адаптованості сайтів та налагоджених процесів обслуговування людей з інвалідністю.
Найбільш поширені проблеми – серед установ з мікрокредитування, водночас банки хоча б частково намагаються дотримуватись ідеології інклюзивності.
З вересня на платформі «ФінСкарга» з’явиться можливість залишити скаргу на проблеми, з якими часто стикаються люди з інвалідністю.
В Україні є приклади компаній, які вже запровадили зміни.
ПриватБанк створює доступну інфраструктуру, навчає співробітників інклюзивного процесу надання послуг, підвищує рівень фінансової грамотності користувачів. Додаток «Приват24» дає можливість клієнту вирішити переважну більшість питань дистанційно.
У компанії Jooble сприяють працевлаштуванню людей з інвалідністю, створюючи платформу для зустрічі роботодавця та людини з інвалідністю. Їй надають супровід на етапі працевлаштування. У компанії говорять, що вчаться звертати увагу в першу чергу на таланти людини, а не на її інвалідність.
Компанія MOZGI GROUP в процесі адаптації своїх продуктів для людей з проблемами слуху. Використання субтитрів у кліпах часто є проблематичним, адже серед режисерів існує думка, що субтитри псують красу картини, а перекладач жестової мови відволікає глядача від основного контексту кліпу. Але команда змінила підхід і зробила субтитри частиною кліпу.
Для українських компаній, що прагнуть працювати на міжнародних ринках, питання інклюзивності є важливим. Адже світовий бізнес стає все більш екологічним щодо всіх категорій споживачів, дбає про комфортні для людей технології та замислюється над тим, як продукт змінює їхнє життя.
Джерело: веб-сайт журналу Forbes Ukraine – https://forbes.ua/company/27-mln-ukraintsev-imeyut-razlichnye-vidy-invalidnosti-chtoby-byt-uspeshnym-biznes-dolzhen-uchityvat-ikh-potrebnosti-28062021-1912